lördag 26 september 2009

Shopping Don Pedro.


Hoho!

Idag gick vi till gymmet, eftersom våran gode vän Humberto skulle till kyrkan på dagen. Det gick fortare än vad vi trodde och efter en 20 minuter var vi framme. Eftersom jag återfått mina sjysta zungas och min badmössa så tänkte jag simma lite. Dock utan framgång, eftersom bassängen inte hade någon badvakt.

Efter gymmet gick vi till den stora gallerian, Don Pedro och skulle kolla fotbollsskor. Förhoppningsvis skall vi lira fotboll med några andra imorgon, förutsatt att det inte regnar. Jag fastnade dock för en Barca-tröja och köpte den. Proceduren för införskaffandet är som följer:

Jag får hjälp att hitta rätt storlek och skall gå till kassan när hon som hjälpte mig hojtar till. Hon tar tröjan, skannar sträckkoden och ger mig en lapp och ett kvitto. Sen pekar hon på en kö och säger: "Tchau!". Jochen: "Obrigado!" Så ställer jag mig i kön och tar fram mitt kort. När jag kommer fram räcker jag fram kortet och hon skakar på huvudet och tittar oförstående på mig. Jag drar till med det säkra kortet "Eu e estrangeiro" (jag är utlänning). Hon skrattar och pekar på en annan kassa.

Här försöker jag igen betala och denna gång: Succé! Jag får en stämpel på min lapp och en nick i riktning mot den andra kassan. Väl tillbaka hämtas min tröja som tydligen arkiverats (av en fjärde person) i ett fack med samma nummer som stod på min (nu stämplade) lapp. Jag fick ytterligare ett kvitto och tröjan i en påse. Alltså, i processen att köpa tröjan, sysselsatte jag 4 personer och fick tre olika kvitton. Sjukt byråkratisk process!

Passerkort A-38?

6 kommentarer:

  1. Haj mannen!

    Låter helt sinnes det där med tröjköpet.
    Dom måste ha rätt sköna inköpspriser för att gå runt med det systemet eller sälja sjukt mycket... eller kanske sjukt dåliga löner =S =) jaja brassarna works in mysterious ways.

    Slangen, grymt najs att du kör hårt på gymmet!

    Hur går det på skolan?
    Har ni kommit fram till nåt sköj?

    Hare gott mannen!
    Saknar dig här hemma!

    //Jonus

    SvaraRadera
  2. haha, ja verkligen paserkort A-38!!!!!! får lägga upp en bild på tröjan sen, stod det zlatan på den??

    gick du oxå i kyrkan? hur va det? biktade du dig oxå?? du kom väl ihåg att rösta i kyrkovalet innan du åkte??

    SvaraRadera
  3. Haha, nej jag varken röstade i Sverige, eller gick i kyrkan i Brasilien :)

    SvaraRadera
  4. Haha FRED´rICK vem vill ha Zlatan tryckt på tröjan? LOL Hur gick det i fotbollen få? Fick ni stryck av infödingarna? :D Ni kanske hade lite pellets med er som ni kunde slänga ut så de halkade runt på dem...ända chansen att kunna springa ifrån en brasse, dom e sjukt snabba! Då vore det ju toppen om det regnade för då skulle de ju bli ganska stora hinder :D

    Kram

    SvaraRadera
  5. Men Smissmah! Fotbollen blev inställd pga bilproblem. Men inte att oroa sig, för imorgon skall vi lira lite med vår granne Viktor. Lirarn är från Peru och kan inte portugisiska och vi kan inte spanska, så det kommer nog bli mycket intressant :)

    SvaraRadera
  6. Jaha mitt fel... :D haha a det kan bli lite spännande :) fick du bilderna förresten? skickade till hrun. Lycka till på fotbollen!
    Kraom

    SvaraRadera